Vælg en side

De fleste bloggere har fundet ud af, at det er smart at installere Google Analytics som noget af det første, når de laver en ny blog. Det er faktisk en af de første ting man skal gøre. Men hvad så? 

Hvad skal du egentlig kigge efter i al den data Google Analytics serverer om din blog? Der er nogle vigtige datasæt, som jeg vil anbefale du starter med at holde øje med enten ugenligt eller månedligt. Ved at se på disse tal, kan du vurdere om din blog er på vej i den rigtige retning.

Google analytics for bloggere

Har du ikke fået sat Google Analytics op endnu? Så tjek min guide her

Sidevisninger

Du finder sidevisninger ved at klikke på Adfærd → Websiteindhold → Alle sider

Sidevisninger betyder helt som navnet angiver, hvor mange sider der er vist på din blog. Hvis en person (1 besøgende) klikker sig rundt på 5 sider på din blog, ja så har du fået 5 sidevisninger.

Den allernemmeste måde at måle en blogs succes på, er ved at se på sidevisningerne. Mange bloggere kigger blindt på sidevisningerne, og vurderer udelukkende herudfra om bloggen er en succes og udvikler sig uge for uge. Det kan være farligt. Ikke desto mindre er det en god måde at tracke den trafik du får til din blog. Men der er mange andre parametre du bør holde øje med foruden sidevisningerne.

Sider pr. session

Du finder sider pr. session ved at klikke på Målgruppe → Oversigt

Sider per session angiver hvor mange sider dine besøgende klikker sig rundt på på din blog, inden de lukker siden ned igen. Det er altså et godt udgangspunkt for at måle dine besøgendes engagement.

Det kan være en god ide at sammenligne måned for måned om dine brugeres engagement stiger eller falder, især hvis du foretager store ændringer på siden eller den måde man navigerer rundt på siden på. Det handler selvfølgelig om at gøre bloggen så brugervenlig som muligt, så dine besøgende får lyst til at klikke sig mere rundt og besøge flere sider.

Gns. tid på side

Du finder Gns. tid på side ved at klikke på Adfærd → Oversigt

Den gennemsnitlige tid dine besøgende bruger på din blog inden de forlader den igen. 

Det kommer i forlængelse af hvad vi snakkede om i sidste punkt med brugerinteraktion og engagement, men har også en del med kvaliteten af dit indhold at gøre, samt det faktum om brugerne faktisk finder hvad de leder efter når de besøger din blog.

En lav gennemsnitlig tid på side, kan sige noget om at dine besøgende ikke finder hvad de leder efter, og derfor hurtigt forlader siden igen. Elementer som tekst af høj kvalitet, som er letlæseligt formateret, samt video, kan forlænge tiden dine besøgende bruger på din side markant. 

Afvisningsprocent

Du finder afvisningsprocent ved at klikke på Målgruppe → Oversigt

Afvisningsprocent, eller bounce rate, er den del af dine besøgende der lander på din side, og klikker sig væk igen uden at klikke videre til andre af dine sider på bloggen.

Det er ikke sådan at en høj afvisningsprocent nødvendigvis er skidt, men det er et tal du kan holde øje med for at se om tiltag på din blog har den ønskede effekt. 

Hvis mange af dine sessioner er fra brugere der leder efter svaret på et konkret spørgsmål, og dine sider på bloggen svarer på disse spørgsmål, så er det normalt at folk vil forlade siden igen når de har fået svaret. I disse tilælde vil en høj afvisningsprocent være normalt. Det er blandt andet hvad vi ser på opskriftssider eller håndarbejdssider med opskrifter. Her er folk væk igen når de har lært det de kom for eller har gemt opskriften.

Det betyder dog ikke at du ikke kan prøve at inspirere folk til at klikke videre til andre sider, og afvisningsprocenten kan være et tal for om du har succes med dine tiltag.

Trafikkanaler

Du finder trafikkanaler ved at klikke på Anskaffelse → Oversigt

I Google Analytics kan du holde øje med hvilke kilder du får din trafik fra. Det er vigtigt, fordi ikke alt trafik er ens, og ikke alt din markedsføring vil give lige gode resultater. Derfor er det vigtigt at evaluere hvad der virker, og hvad du ikke skal bruge tid på.

Det første du skal holde øje med, er hvor din trafik kommer fra. Se på organisk trafik, det er trafik fra søgemaskinerne, primært Google. Social trafik fra de forskellige sociale medier, samt direkte trafik og henvisninger fra andre hjemmesider.

Et af de vigtige punkter er her at vurdere hvor du ligger det meste af dit arbejde, og om du kan se det på trafikken. Bruger du flere timer om ugen på at poste på Facebook eller Instagram, ja så er det vigtigt at man kan se der kommer trafik tilbage til bloggen, så du ikke spilder din tid.

Du kan også vurdere den trafik du får fra de forskellige kanaler baseret på både engagement (bounce rate og gennemsnitlig tid pr session), samt om du faktisk tjener penge på trafikken. Her skal du se på indtægten fra dine reklamer på siden, der kan nemlig være stor forskel på hvor meget du tjener på trafik fra Google eller trafik fra Facebook.

Når du har et overblik over hvad der virker, og hvad der er spild af tid, ja så kan du bruge din tid mere fornuftigt, og fokusere på de trafikkilder der skaber resultater for dig.

Udgiveromsætning pr. 1.000 sessioner (hvis du har reklamer på siden)

Du finder udgiveromsætning pr. 1000 sessioner ved at klikke på Adfærd → Udgiver → Oversigt

Hvis du bruger Google Adsense, vil du i Google Analytics kunne se udgiveromsætning pr 1000 sessioner. Altså hvad du tjener på 1000 sessioner på din blog. 

Det er klart at jo højere denne faktor er, jo mere vil du få i kassen pr besøgende på din blog. Det er selvfølgelig også noget du bør holde øje med, hvis du har reklamer på din blog. 

Der er mange måder du kan forbedre denne omsætning pr 1000 sessioner, nogle af dem jeg selv arbejder mest med, er at skabe kvalitetsindhold, så de besøgende bliver længere på siden, og dermed får flere reklamevisninger over hele sessionen, og så at gøre siden så brugervenlig at folk klikker sig rundt mellem flere sider og generelt bliver længere tid på bloggen.

Top blogindlæg

Du finder dine top blogindlæg ved at klikke på Adfærd → Websiteindhold → Alle sider (Herefter kan du sortere indlægene efter sidevisninger, tid på side, afvisningsprocent osv)

Det er altid vigtigt at vide hvilke sider på sin blog der er dine vigtigste sider. Kender du 80/20 reglen? Den kommer også ofte i spil i forhold til blogindlæg. Mange vil opleve af 80% af trafikken kommer fra 20% af blogindlægene. Når du ved hvilke 20% af dine indlæg der er i toppen, har du et godt udgangspunkt for at skalere både din trafik og din indkomst.

Hold derfor øje med hvilke sider der har flest sidevisninger, hvilke sider dine brugere bruger længst tid på, og hvilke sider du har mest indkomst fra. 

Disse top-blogindlæg kan du bruge når du planlægger nyt indhold. Det vil højest sansynligt være bedst for dig at skrive mere i samme kategori, som blogindlæg der allerede klarer sig godt på din hjemmeside, fremfor dem der ikke gør.

Du kan også markedsføre de blogindlæg du ved klarer sig bedst, og som dine læsere i forvejen er vilde med. Det kan give et boost i din indkomst fra reklamer eller salg hvis du sælger online eller affiliate produkter.

Konverteringsrate hvis du sælger produkter eller har et nyhedsbrev

Konverteringsrate betyder hvor mange af dine besøgende der konverterer når de besøger din side. Hvad de konverterer til, afhænger af din blog og hvilke tilbud på har. Hvis du sælger et online produkt eller et affiliate produkt, så kan du se på hvor mange af dine besøgende der konverteres til kunder. Hvis du har 100 personer på din side i løbet af en måned, og 5 af dem køber produktet, så har du en konverteringsrate på 5%.

På samme måde kan du holde øje med konverteringsraten til signup til dit nyhedsbrev. Hvor mange af dem der besøger din blog skriver sig faktisk op til at modtage nyhedsbreve fra dig? Og herfra kan du overveje om der er nogen tiltag du kan gøre for at øge konverteringsraten. 

Har du spørgsmål, eller noget du gerne vil have uddybet i forbindelse med Google Analytics? Så smid en kommentar til mig herunder! Jeg vil elske at høre fra dig..