
Sponsorerede indlæg er en af de mange måde man kan tjene penge på som blogger – men mange har svært ved at prissætte sine sponsorerede indlæg. Som helt ny blogger starter man måske bare med at være glad for at få nogle gratis produkter eller billetter til events og arrangementer, men hvis man gerne vil gøre sin blog til sin levevej, så skal der nogle kontanter på bordet også. Jeg ved ikke med dig, men jeg kan i hvert fald ikke betale min husleje med lipgloss og billetter til Pedersen og Findus 2!
Læs også: Den ultimative blogger-guide til sponsoreret indhold og Hvordan kan man tjene penge på at blogge?
Hvornår skal man tage penge for sponsorerede indlæg?
Som udgangspunkt – ALTID! Sagen er den at man som blogger jo selvfølgelig også skal betale skat. Sponsorerede produkter ses i den forbindelse som en indkomst, og du bliver derfor beskattet af alt hvad du modtager. Det vil sige at modtager du skønhedsprodukter til en værdi af 399kr, som du måske synes er mega fedt, så skal du faktisk betale noget af værdien i skat. Typisk betaler man ca 40% i skat, det vil sige at du faktisk skal betale 160kr for at modtage disse skønhedsprodukter.
Hvad betaler virksomheden for?
For at vide hvad man skal tage for sine sponsorerede indlæg, er det vigtigt at have et overblik over hvad virksomheden der køber indlægget i virkeligheden betaler for. Mange tager alt for lidt for sponsorerede indlæg, nok mest fordi de ikke forstår hvilken værdi et sådan blogindlæg har for virksomheden. Det virksomheden får ud af indlægget, og som de selvfølgelig skal betale for er:
– Et backlink til deres egen side
– En anmeldelse af deres produkt eller virksomhed
– Synlighed – de bliver eksponeret for alle dine læsere, følgere, venner osv.
Derudover er der din arbejdstid der skal betales for:
– Administrativt arbejde for eksempel mails til virksomheden
– Tekstarbejde når du skriver blogindlægget
– Styling og Fotografering
– Efterbehandling af billeder
– Korrekturlæsning og formatering af blogindlæg
– Deling af blogindlæg i diverse facebookgrupper og på de sociale medier
– Opfølgende arbejde med at besvare kommentarer og mails omkring indlægget
Og så skal du lige huske at du skal betale skat af produktet, det skal du jo selvfølgelig også have dækket i dit honorar. For slet ikke at tale om de udgifter du har i forhold til hosting af din blog og andre udgifter forbundet med driften.
Nu lyder det pludselig som en rigtig dårlig deal at skulle betale 160kr for skønhedsprodukter til en værdi af 399kr ikke? Javist du har sparet 239kr, men du har også en hulens masse arbejde forbundet med det.
Hvad skal man tage for sponsorerede indlæg?
Ok, vi er nu enige om at man ikke skal lave denne type indlæg gratis, men hvordan prissætter man så sponsorerede indlæg? Det er super svært, og det bliver ikke lettere af vores jantelov, der gør at ingen i Danmark har lyst til at fortælle hvad de bliver betalt for at skrive sponsorerede indlæg. Prisen kan dog også variere en del, helt fra nogle få hundrede kroner helt op til 10.000kr eller måske mere.
Prisen afhænger af:
– Hvor mange månedlige læsere du har på din blog
– Hvor stor din reach er på de sociale medier (hvor mange når du ud til)
– Hvor veletableret er din blog (Domain Rank, SEO-værdi osv.)
– Omfanget af arbejdet (hvor mange timer skal du bruge)
Der findes forskellige formler til at regne ud hvor meget du bør tage for et indlæg. Jeg kommer her med nogle bud, og så skal du måske prøve alle metoderne på dine tal, og derefter tage et gennemsnit eller et tal du synes virker realistisk.
A) 1000 kr for 10.000 sidevisninger (Kan også bruges på sociale medier med følgere i stedet for sidevisninger)
B) Check en pris på SocialBlueBook.com – vær obs på værdien er i dollars, så det kræver en lille omregning
C) Din timepris x antal timer x 3 (En timepris ligger vist på min. 200-300kr/time for de fleste bloggere – prisen kan efterfølgende justeres i forhold til antallet af følgere/læsere)
Hvad danske bloggere tager for sponsorerede indlæg er rigtig forskelligt, men når du når en vis størrelse er det vigtigt at du kender dit værd! Når du kommer op på 10.000 sidevisninger skal du ikke tage under 1000kr for et sponsoreret indlæg. Husk at ud af disse penge skal du betale skat + evt. Skat for et modtaget produkt og en del af alt det der også koster penge ved at have en blog. Hvis du har mange følgere på de sociale medier, bør du tage ekstra penge for at dele dit blogindlæg disse steder.
Hvornår skal man IKKE tage penge for et sponsoreret indlæg?
Ingen regler uden undtagelser, og der er da situationer hvor det kan være ok at lave et sponsoreret indlæg gratis. Hvis der for eksempel er tale om et produkt du skulle ud og købe alligevel, og som du har det ok med at “købe” til en reduceret pris. Det kan også være et produkt til test, som du vil dele et affiliatelink til, og på den måde tjene penge på indlægget alligevel. Sidst men ikke mindst, kan det ske at man som helt ny blogger laver nogle gratis produktanmeldelser for at få nogle anmeldelser på sin blog. Her skal du se det som en slags investering, en måde at vise på hvad du kan, så virksomheder fremover kan se at du laver gode produktanmeldelser, så de måske vil betale dig for det. Det er også sket at jeg har lavet sponsorerede indlæg uden at få penge for det, udelukkende fordi jeg troede på meget på konceptet, produktet eller personen bag, og gerne ville give dem en hjælpende hånd.
Lad os bloggere stå sammen
Lad os inspirere og hjælpe hinanden, vi bør tale åbent om disse ting! Det ville gøre at vi alle står stærkere og bliver betalt det vi er værd. Vil du dele hvad du tager for et sponsoreret blogindlæg på din blog eller andre tanker omkring emnet, så smid en kommentar herunder!
Hvis du ønsker at tjene penge på din blog, kan du læse videre her:
Super godt indlæg som mange kan få gavn af.
Tak Barbara, det er jeg glad for at høre 🙂
Tak for en god og brugbar guide 🙂
Selv tak Lena 🙂
Virkelig god guide! Jeg har selv været i tvivl om jeg tog for meget(her snakker vi 3-500kr) men efter jeg så din mode du stillede det op på, føler jeg godt at jeg kan tillade mig at tage mere en jeg gør!☺️
Tak, er glad for at du kan bruge den. Ja det kan du nok godt 🙂 Kiggede lige ind, rigtig fin blog du har 🙂
Lige det vi stod og manglede viden om er netop blevet kontaktet og bedt om at lave et indlæg hvor vi nævner kunden og får et produkt/en oplevelse at skrive om. Men hvordan filan svarer man lige at vi ønsker betaling ? Her snakker vi 500 kr.
Jeg plejer at skrive noget ala: jeg kan tilbyde et blogindlæg om dit produkt på 500 ord, med deling på sociale medier (eller hvad i nu vil tilbyde dem) og så skriver jeg. Prisen for dette er 500kr Excel. Moms hvis det er det i vil tage for det 🙂
Hej Tina
Tak for et godt indlæg og en god og vellavet blog. Når du skriver 10.00 visninger, er det jo noget, der sker over noget tid. Hvordan gør du det op?
Garanterer du 10.000 visninger, før du får penge? Giver du penge tilbage, hvis ikke? Hvis indlægget lever længere og fanger en SEO-værdi kan den fremover jo have 10.000 visninger hvert år, så hvornår afregner du eller sætter skæringen?
Hej Søren. Tak for din kommentar 🙂 Når jeg skriver 10.000 sidevisninger taler jeg nok bloggens totale sidevisninger pr måned. Det er ikke på det specifikke blogindlæg. Der er lige så meget, eller mere værdi i et få et link på en blog med mange besøgende, fremfor udelukkende at få visninger af det sponsorerede indlæg. Så det er en måde at måle bloggens “værdi” og har ikke noget med hvor mange gange indlægget bliver læst at gøre 🙂 håber det giver mening. Jeg aftaler altid prisen på forhånd, og regningen bliver sendt når indlægget er online ??
Ja, det giver mening. Tak. Det betyder altså mindre om det specifikke sponsorerede indlæg for mange eller få. Det betyder mere at få dit brand til at bringe annoncen ud.
Tak for et godt og brugbart indlæg i en lidt forvirrende verden for en ny blogger:)
Også tak herfra for et godt indlæg.
Jeg håber ikke, der her kommer til at lyde for blondinet, men jeg kom til at tænke på, at hvis det er reglen at man betaler 40% af de produkter, man modtager, i skat, så kan det blive lidt af en udgift at tage imod en uges yoga-retreat til f.eks. 20.000 kr., ik? (Blot et eksempel). Men det har jeg alligevel indtryk af, mange gør?
Tak for din kommentar Hanne. Jo der gælder præcis samme regler om du modtager produkter eller billetter til arrangementer. Du skal betalte skat af værdien af det du modtager. Derfor er det en stor udgift at tage på et stort yogaretreat uden at blive betalt for det oveni. De fleste der lever af disse ting vil helt sikkert tage penge for sådanne ting, ud over selvfølgelig at få betalt turen, men hvis man nu skulle have været afsted alligevel og selv have betalt rejsen, så kan man jo få en “rabat” ved at skrive om det på den måde. Vi ved jo heller ikke om alle influenter indberetter disse ting til skat – men det vælger jeg selvfølgelig at antage at de gør 🙂
Tak for et godt indlæg.
Jeg er igang med at prissætte mig selv til at skrive et sponsoreret indlæg, og det er super svært, synes jeg. Jeg har omkring 230 følgere på Instagram, lidt færre på Facebook, og jeg har alt fra 200-1.000 sidevisninger på min blog (Den har været lidt i dvale i nogle måneder).
Hvis jeg tager 200 kr i timen for at skrive, og det ville jeg nok bruge omkring 4 timer på (hvis ikke lidt mere), så er det jo 800 kr. I bund og grund tænker jeg, at det er rimeligt ifht, hvad jeg bruger af tid på det, men er det rimeligt ifht til følgere og sidevisninger?